Bezpłatne, teatralne warsztaty Bezpłatne, teatralne warsztaty

Od 10 bm.  do 13 bm. trwają teatralne warsztaty wokół przedstawienia Kowboje.  Warto przypomnieć w tym miejscu, że jest  to  jedno z najbardziej docenionych przez ogólnopolską krytykę teatralną przedstawienie sezonu 2018/19, powstało w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie we współpracy z lubelskimi nauczycielkami i nauczycielami. Inspiracją dla spektaklu były spotkania przeprowadzone z tą grupą zawodową przez reżyserkę Annę Smolar i dramaturga Michała Buszewicza. Podczas czterech sesji wywiadów-warsztatów uczestnicy opowiadali o poczuciu misji, o trudnościach, sukcesach i frustracjach towarzyszących wykonywaniu zawodu nauczyciela. Warsztaty pozwoliły nazwać i uchwycić sprawy, które nie mogłyby się pojawić w spektaklu bez wkładu ekspertów od nauczycielskiego życia.Przedstawienie mapuje potencjalne kryzysy i dramaty wpisane w ten zawód.

Teatr im. Juliusza Osterwy obecnie zaproponował nauczycielkom i nauczycielom narzędzia, które mogą ich twórczo zainspirować, a przede wszystkim uświadomić jak ważna jest troska o samych siebie i może wzmocnić. A to dlatego, że gdy brak jest powietrza, musisz sam/a założyć maskę tlenową, dopiero później możesz wspierać innych.

10 stycznia tematem warsztatów było – jak budować oparte na empatii, demokratyczne wspólnoty dzieci i dorosłych poprzez sztukę? Poprowadziła je  Marta Michalak. Celem spotkania stało się omówienie  możliwych strategii i metodologii pracy artystycznej, które pozwalają tworzyć pełne szacunku relacje pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą i które z powodzeniem mogą być wykorzystane przez nauczycielki i nauczycieli szkolnych, a także animatorów kultury.

Punktem wyjścia dla spotkania stała się prezentacja projektu RePrezentacje. Nowa edukacja, którego prowadząca warsztaty – Marta Michalak – była producentką i koordynatorką programową (kuratorką była Agata Siwiak), a który został zrealizowany  w ramach Warszawa Biennale w latach 2018-19.

Wielką inspiracja dla działań była tu myśl Janusza Korczaka, który wierzył w demokrację i prawo. Przełożyło się to na oryginalny system pedagogiczny wdrażany w prowadzonych przez niego domach dziecka, oparty na demokratycznych procedurach. W działania zaangażowani/e byli twórcy i twórczynie z różnych obszarów sztuki, którzy / które pracowali między innymi w szkole, domu dziecka, ośrodka dla uchodźców i w lokalnym domu kultury.  Wśród artystów znaleźli się między innymi architekt Maciej Siuda, choreografka i performerka Kaya Kołodziejczyk oraz twórcy przedstawienia „Kowboje”: Anna Smolar, Michał Buszewicz oraz Rafał Paradowski. Ci ostatni stworzyli wraz z dziećmi przedstawienie teatralne, o którym pisali: „Zaproponowaliśmy dzieciom taką formę pracy nad spektaklem, w której pełnimy jedynie funkcję opiekunów ich własnych pomysłów. Zależało nam na maksymalnej wolności i autonomii dzieci w pracy twórczej. Chcieliśmy, żeby brali udział w każdym etapie powstawania spektaklu, angażowali się w rozmaite decyzje, negocjowali między sobą swoje pomysły i wizje. (…) Każdy etap pracy nad spektaklem miał utwierdzać dzieci w poczuciu pełnej autonomii. Wszystkie decyzje, od największych do tych najbardziej drobiazgowych, były podejmowane kolektywnie. Proces twórczy był całkowicie transparentny: dzieci tworzyły tekst, budowały swoje postacie, projektowały kostiumy, decydowały o inscenizacji, komponowały muzykę, którą później same wykonywały. Są również autorami i autorkami programu, poprzez który dzielą się z widzami opowieściami o sobie i o przedstawieniu”. 

Marta Michalak. Kulturoznawczyni i teatrolożka. Producentkai koordynatorka programu RePrezentacje. Nowa edukacja oraz szefowa produkcji i członkini działu programowego Biennale Warszawa. W latach 2011-2018 kierowniczka projektów departamentu tańca Instytutu Muzyki i Tańca. W latach 2008-2010 współpracowała programowo i organizacyjnie z Grzegorzem Niziołkiem i Agatą Siwiak przy realizacji trzech edycji Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi jako kierownik biura programowego. W latach 2006- 2008 była konsultantką programową i koordynatorką międzynarodowego Festiwalu Festiwali Teatralnych SPOTKANIA w Teatrze Dramatycznym. 

11-12 stycznia (sobota, niedziela), w godz. 9.00-16.00 każdego dnia odbędą się Warsztaty WenDo dla nauczycielek i pedagożek pracujących z dziećmi i młodzieżą ( przeznaczone dla osób powyżej 18 roku życia). Poprowadzą je – Lena Bielska, Magda Szewciów. Wstęp bezpłatny. 

WenDo jest metodą, którą uczy jak w każdej sytuacji: w miejscu publicznym, na ulicy, w pracy, w domu – przestać czuć się bezradną i bezbronną. Uczy także, jak reagować na przemoc. Wzmacnia poczucie pewności siebie i poczucie własnej wartości. Pomaga rozwiązywać konflikty, przełamać stereotypy i obawy, poczucie winy i wstyd. Wartoprzyjść na warsztaty by -nauczyć się:

  • skutecznej, spójnej, asertywnej komunikacji;
  • rozpoznawania i diagnozowania sytuacji przekraczania granic;
  • podejmowania decyzji;
  • reagowania na sytuacje przekraczania granic, dyskryminację i przemoc ze względu na płeć i inne;
  • samoobrony fizycznej w sytuacjach ataku/napaści.

WenDo jest warsztatem przeznaczonym dla kobiet i dziewcząt w każdym wieku niezależnie od poziomu sprawności fizycznej. Nie wymaga szczególnych umiejętności, przygotowania sportowego czy szerokiej wiedzy.

Każda kobieta niezależnie od doświadczeń i poziomu sprawności może nauczyć się skutecznie bronić i dbać o swoje granice!

Lena Bielska. Certyfikowana trenerka WenDo, trenerka antydyskryminacyjna i Consent, trenerka dramy stosowanej I stopnia. Założycielka i prezeska Fundacji HerStory, gdzie zajmuje się historią i herstorią mówioną, edukacją antydyskryminacyjną i wielokulturową. Przewodniczka i edukatorka herstoryczna, autorka 3 publikacji herstorycznych. Założycielka start up’u Brzydkie Słowa (Brzydkie Słowa / Dirty Words), autorka podcastów o tematyce feministycznej. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Rozmawia, czyta i pisze po angielsku i rosyjsku.

Magda Szewciów. Certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt WenDo, trenerka antydyksryminacyjna a także moderatorka procesów Design Thinking w obszarze innowacji społecznych. Jako trenerka zajmuje się edukacją z zakresu różnorodności, równości płci, a także przeciwdziałania przemocy i przeciwdziałania dyskryminacji. Prowadzi także procesy kreatywne i wsparcie dla instytucji w zakresie innowacyjnych rozwiązań. Ukończyła m.in. Kurs Trenerski w Szkole Trenerów Organizacji Pozarządowych, Szkołę Dramy Stosowanej I Stopnia, Szkołę Gender Mainstreaming IBL PAN, Akademię Trenerów i Działaczy Antydyskryminacyjnych, Akademię Treningu WenDo.

Koncepcja programowa: Agata Siwiak